POWIATOWY URZĄD PRACY
w ELBLĄGU
ZASADY REALIZACJI PROGRAMÓW RYNKU PRACY
PRZEZ POWIATOWY URZĄD PRACY W ELBLĄGU
W 2021 ROKU
w Powiatowym Urzędzie Pracy w Elblągu lub w Filii w Pasłęku oraz do pracodawców z terenów działania Powiatowego Urzędu Pracy w Elblągu oraz w Filii w Pasłęku.
Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu mając na uwadze wzrost liczby bezrobotnych oraz stopy bezrobocia a także zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy na pracowników będzie realizował usługi i instrumenty rynku pracy odpowiadając na potrzeby pracodawców i osób bezrobotnych w oparciu o:
- uzyskanie wysokiego poziomu efektywności zatrudnieniowej, poprzez skuteczną pomoc kończącą się zatrudnieniem lub samozatrudnieniem,
- współpracę z pracodawcami, w celu poprawienia jakości i efektów podejmowanych działań,
- zapewnienie równego dostępu do oferowanych form pomocy dla wszystkich osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy, z uwzględnieniem równości szans kobiet i mężczyzn oraz dostępności dla długotrwale bezrobotnych, powyżej 50 roku życia i osób z niepełnosprawnościami.
- Osoby kierowane na poszczególne formy aktywizacji zawodowej muszą spełniać warunki określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dla poszczególnych form wsparcia a w przypadku projektów realizowanych w ramach środków EFS dodatkowo kryteria obowiązujące przy realizacji tych projektów.
- Składane wnioski będą podlegały analizie pod względem efektywności zatrudnieniowej. Preferowane będą wnioski od Pracodawców gwarantujące zatrudnienie po danej formie aktywizacji.
- Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu zastrzega sobie prawo do niezawierania umów
z wnioskodawcami, którzy nie wywiązywali się z warunków umów zawartych w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku. - W pierwszej kolejności Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu w 2021 r. będzie finansował formy gwarantujące efektywność zatrudnieniową.
- W przypadku posiadania wolnych środków dopuszcza się możliwość sfinansowania przez Urząd innych form pomocy przewidzianych Ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Niniejsze zasady oraz planowane liczby osób/miejsc pracy obejmowanych wsparciem mogą podlegać aktualizacji w przypadku uruchomienia dodatkowych programów/projektów.
- Aktualne dokumenty związane z organizacją n/w instrumentów i usług rynku pracy dostępne są w siedzibie PUP w Elblągu i na stronie internetowej Urzędu.
- Rozpatrzeniu będą podlegały tylko wnioski kompletne i czytelnie wypełnione na obowiązującym druku Urzędu.
FORMY AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ REALIZOWANE W 2021 ROKU
- DLA BEZROBOTNYCH
1. Staże
Organizatorem stażu może być pracodawca lub jednoosobowy podmiot gospodarczy.
W pierwszej kolejności będą realizowane wnioski pracodawców, którzy:
- wywiązali się z deklaracji zatrudnienia osób bezrobotnych po odbyciu u nich stażu w okresie dwóch
lat przed dniem złożenia wniosku,
- obecnie gwarantują zatrudnienie po stażu na okres co najmniej 3 miesięcy,
- prowadzą działalność gospodarczą przez okres minimum 6 miesięcy.
Urząd może odmówić organizacji stażu w przypadku gdy:
a) miejsce odbywania stażu jest tożsame z adresem zamieszkania wnioskodawcy/osoby bezrobotnej lub jest na targowisku miejskim,
b) staż dotyczy zawodów regulowanych (okres stażu nie jest zaliczany jako niezbędna praktyka zawodowa wymagana do zdobycia uprawnień w zawodach regulowanych, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej),
c) miejsce zameldowania/zamieszkania organizatora stażu i osoby bezrobotnej jest tożsame,
d) miejsce odbywania stażu jest poza terenem objętym działaniem PUP w Elblągu,
e) osoby kierowane na staż są członkami najbliższej rodziny organizatora stażu lub powinowatymi
w linii prostej.
Na staże kierowane będą osoby bezrobotne spełniające kryteria określone przez pracodawcę, które zostaną zweryfikowane przez doradcę klienta pod kątem celowości i zasadności kierowania na staż.
Z tej formy wsparcia będzie mogło skorzystać 679 bezrobotnych.
Przyjmowanie wniosków o organizację stażu odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
Uwaga!!
Organizator stażu przed rozpoczęciem stażu ma obowiązek skierowania osoby bezrobotnej
na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy oraz zobowiązuje się do pokrycia kosztów tych badań.
W przypadku niewywiązania się ze zobowiązania zatrudnienia organizator stażu zobowiązany będzie do zapłacenia kary umownej w wysokości po 5.600,00 zł – za każdą deklarowaną osobę do zatrudnienia.
2. Szkolenia
W 2021 roku realizowane będą szkolenia w oparciu o potrzeby pracodawców, z uwzględnieniem kwalifikacji i umiejętności zawodowych, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy.
Przy rozpatrywaniu wniosków uwzględniane będzie w szczególności:
- zapotrzebowanie na rynku pracy pod kątem ofert pracy we skazanym kierunku szkolenia, a także liczbę osób bezrobotnych zarejestrowanych posiadających wykształcenie lub doświadczenie zawodowe (ocena w oparciu o dane PUP w Elblągu),
- czas pozostawania w ewidencji osób bezrobotnych (preferencje dla osób zarejestrowanych co najmniej 3 miesiące),
- przygotowanie wniosku pod względem merytorycznym (uzasadnienie wniosku),
- oferty pracy złożone w ostatnim roku w zawodzie wyuczonym i wykonywanym wnioskodawcy,
- indywidualną i losową sytuację wnioskodawcy,
- wywiązywanie się przez pracodawcę - deklarującego zatrudnienie po ukończonym szkoleniu –
z dotychczasowych zobowiązań wobec PUP w Elblągu, - wcześniejsze zatrudnienie osoby bezrobotnej u pracodawcy, który deklaruje zatrudnienie po ukończonym szkoleniu,
- kryteria obowiązujące w ramach realizowanych przez Urząd programów lub projektów.
Przewiduje się przeszkolenie 110 bezrobotnych w formie szkoleń indywidualnych – w przypadku kandydatów posiadających gwarancję zatrudnienia po ukończeniu szkolenia.
Realizacja szkoleń może odbywać się również na podstawie umów trójstronnych – na wniosek pracodawcy, który zobowiąże się do zatrudnienia przeszkolonego bezrobotnego na okres co najmniej 6 miesięcy.
Przyjmowanie wniosków o skierowanie na szkolenie indywidualne odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
Dopuszcza się możliwość realizacji szkoleń grupowych na zapotrzebowanie zgłoszone ze strony pracodawcy lub z zakresu przedsiębiorczości dla osób występujących o jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej.
Z takiej formy szkolenia będzie mogło skorzystać 50 osób bezrobotnych.
3. Jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej
W 2021 r. maksymalna wysokość dotacji wyniesie 20.000,00 zł.
Z tej formy wsparcia będzie mogło skorzystać 125 bezrobotnych.
Nabory wniosków o dofinansowanie będą prowadzone w terminach wyznaczonych i ogłoszonych przez PUP w Elblągu na stronie internetowej www.elblag.praca.gov.pl.
Szczegółowe warunki otrzymania środków określa Regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.
4. Bon na zasiedlenie
Wniosek o przyznanie bonu mogą składać osoby zarejestrowane jako bezrobotne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Elblągu lub Filii w Pasłęku, które:
- nie ukończyły 30 roku życia;
- uprawdopodobnią zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub podjęcie działalności gospodarczej, poza miejscem dotychczasowego zamieszkania (odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania musi wynosić co najmniej 80 km lub czas dojazdu w obie strony środkami transportu drogowego przekroczy łącznie co najmniej 3 godziny dziennie),
- przedstawią zabezpieczenie otrzymanych środków w formie poręczenia.
Z tej formy wsparcia będzie mogło skorzystać 30 bezrobotnych.
Wysokość bonu na zasiedlenie to 9.000,00 zł.
Przyznawanie bonów będzie odbywać się w ramach projektu POWER w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
5. Zwrot kosztów dojazdu
W 2021 roku będą refundowane koszty dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia i stażu w przypadku, gdy osoba bezrobotna skierowana na staż lub szkolenie złoży
w Urzędzie stosowny wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.
Organizacja tej formy wsparcia realizowana będzie w oparciu o obowiązujący „Regulamin w sprawie przyznawania i dokonywania zwrotu kosztów przejazdu oraz zakwaterowania przez Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu".
6. Zwrot kosztów opieki nad dzieckiem
W 2021 roku będą refundowane koszty opieki nad dzieckiem do 6 roku życia na wniosek osoby bezrobotnej skierowanej na staż lub szkolenie. Refundacja przysługuje w okresie odbywania stażu lub szkolenia od dnia złożenia wniosku.
7. Finansowanie studiów podyplomowych
W 2021 roku Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu planuje sfinansować dla 10 bezrobotnych koszty studiów podyplomowych należne organizatorowi studiów, do wysokości 100%, jednak nie więcej niż 300% przeciętnego wynagrodzenia.
Bezrobotnemu, któremu starosta przyznał dofinansowanie kosztów studiów podyplomowych, za okres uczestnictwa w tych studiach zgodnie z ich programem przysługuje stypendium w wysokości 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1.
Przyjmowanie wniosków o finansowanie studiów podyplomowych odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
8. Finansowanie stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki
W 2021 r. Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu planuje przyznać dla 6 bezrobotnych stypendium
z tytułu podjęcia dalszej nauki.
Warunki jakie musi spełnić bezrobotny aby móc wystąpić z wnioskiem o takie stypendium:
- nie posiadać kwalifikacji zawodowych,
- podjąć dalszą naukę w okresie 12 miesięcy od dnia zarejestrowania w powiatowym urzędzie,
- podjąć naukę w szkole ponadpodstawowej dla dorosłych, będącej szkołą publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, albo w szkole wyższej, gdzie studia odbywają się w formie studiów niestacjonarnych,
- nieprzekroczenia wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej, do dochodu nie wlicza się kwoty tego stypendium.
Stypendium w wysokości 100% kwoty zasiłku (obecnie to kwota 1.200,00 zł) wypłacane będzie przez okres 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia nauki.
Przyjmowanie wniosków o stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
9. Finansowanie kosztów egzaminów i licencji
Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu planuje w 2021 r. według potrzeb na wniosek bezrobotnego sfinansować do wysokości przeciętnego wynagrodzenia, koszty egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu, pod warunkiem uzasadnienia celowości sfinansowania takich kosztów.
- DLA PRACODAWCÓW
1. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego
W 2021 r. maksymalna wysokość refundacji wyniesie 23.000,00 zł.
O refundację może ubiegać się przedsiębiorca, który funkcjonuje na rynku co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz spełnia warunki do udzielenie pomocy de minimis. W okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku przedsiębiorca nie może zmniejszyć wymiaru czasu pracy pracownika (za wyjątkiem przypadku związanego z zmniejszeniem wymiaru czasu pracy w związku z pandemią, na podstawie rozwiązań szczególnych przewidzianych przepisami ustawy
z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych) lub rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem w drodze wypowiedzenia bądź na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników.
Planuje się udzielenie środków finansowych na wyposażenie stanowisk pracy dla 170 bezrobotnych.
Nabory wniosków o dofinansowanie będą prowadzone w terminach wyznaczonych i ogłoszonych przez PUP w Elblągu na stronie internetowej www.elblag.praca.gov.pl.
Szczegółowe warunki otrzymania takich środków określa Regulamin przyznawania refundacji kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy.
2. Prace interwencyjne
Organizatorem prac interwencyjnych może być pracodawca lub jednoosobowy podmiot gospodarczy. Preferowani będą wnioskodawcy prowadzący działalność gospodarczą przez okres minimum
6 miesięcy.
PUP w Elblągu może odmówić skierowania na tworzone miejsca pracy w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych osoby, która:
a) była zatrudniona lub wykonywała inną pracę zarobkową (powyżej 3 miesięcy) u wnioskodawcy,
b) jest współmałżonkiem, zstępnym, wstępnym w linii prostej w pierwszym stopniu pokrewieństwa wnioskodawcy,
c) zamieszkuje pod tym samym adresem co wnioskodawca (lub pod którym znajduje się firma wnioskodawcy).
Prace interwencyjne mogą być organizowane w przypadku, gdy pracodawca spełnia łącznie następujące warunki:
- nie toczy się w stosunku do niego postępowanie upadłościowe i nie został zgłoszony wniosek o likwidację;
- nie zalega z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i innych danin publicznych oraz nie ma przeterminowanych zobowiązań cywilnoprawnych;
- nie zalega z zapłatą wynagrodzeń pracownikom;
- na przedsiębiorstwie nie ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i ze wspólnym rynkiem;
- w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku nie był karany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 06 czerwca 1997r. – Kodeks Karny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1444 ze zm.);
- W przypadku beneficjentów pomocy dodatkowo istnieje konieczność spełnienia warunków dopuszczalności udzielenia pomocy de minimis, o której mowa w Rozporządzeniu MPiPS z dnia 24 czerwca 2014r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz.U. z 2014 r. poz. 864) oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis /Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1/, rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) lub we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
Wyłączona z refundacji w ramach prac interwencyjnych jest w szczególności:
- działalność sezonowa;
- działalność w zakresie handlu obwoźnego i obnośnego;
- działalność związana z prowadzeniem salonu gier hazardowych oraz firm typu agencje towarzyskie.
W pierwszej kolejności będą realizowane wnioski pracodawców, którzy gwarantują zatrudnienie na okres co najmniej 12 miesięcy.
Maksymalny okres refundacji w bieżącym roku wynosi 6 miesięcy.
W ramach prac interwencyjnych planuje się skierować 220 bezrobotnych.
Przyjmowanie wniosków o organizację prac interwencyjnych odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
3. Roboty publiczne
Organizatorem robót publicznych może być gmina, organizacja pozarządowa zajmująca się problematyką w zakresie ochrony środowiska, kultury, oświaty itp.
W ramach tej formy urząd zwraca organizatorowi robót publicznych część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
W ramach robót publicznych planuje się skierować 30 bezrobotnych.
Przyjmowanie wniosków o organizację robót publicznych odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
4. Krajowy Fundusz Szkoleniowy
O dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego mogą występować pracodawcy. Udzielana pomoc jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Środki KFS przeznaczone są na finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców tj.:
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
- do 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika,
- do 100% kosztów kształcenia ustawicznego – jeśli wnioskodawca jest mikroprzedsiębiorcą, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób zatrudnionych w firmach, które na skutek obostrzeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19, musiały ograniczyć swoją działalność;
- wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników służb medycznych, pracowników służb socjalnych, psychologów, terapeutów, pracowników domów pomocy społecznej, zakładów opiekuńczo-leczniczych, prywatnych domów opieki oraz innych placówek dla seniorów/osób chorych/niepełnosprawnych, które bezpośrednio pracują z osobami chorymi na COVID-19 lub osobami z grupy ryzyka ciężkiego przebiegu tej choroby;
- wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych;
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia;
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem;
- wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych technologii i narzędzi pracy, w tym także technologii i narzędzi cyfrowych;
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które nie posiadają świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości;
- wsparcie realizacji szkoleń dla instruktorów praktycznej nauki zawodu bądź osób mających zamiar podjęcia się tego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego oraz szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
Planuje się sfinansowanie kształcenia ustawicznego dla 264 osób.
Nabory wniosków o dofinansowanie będą prowadzone w terminach wyznaczonych i ogłoszonych przez PUP w Elblągu na stronie internetowej www.elblag.praca.gov.pl.
Szczegółowe warunki otrzymania takich środków określa Regulamin przyznawania środków
z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników oraz pracodawców przez Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu.
5. Dofinansowanie do zatrudnienia skierowanych osób bezrobotnych powyżej 50 roku życia
Miesięczna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia.
Planuje się dofinansowanie do zatrudniania dla 5 bezrobotnych powyżej 50 roku życia.
Przyjmowanie wniosków o organizację odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
6. Prace społecznie użyteczne
W 2021 r. Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu planuje skierować 67 bezrobotnych bez prawa do zasiłku, korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej, do odbycia prac społecznie użytecznych w wymiarze do 10 godzin w tygodniu na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Bezrobotnemu przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 8,70 zł zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych, zaś urząd refunduje organizatorowi prac społecznie użytecznych do 60% minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu.
III. UWAGI KONCOWE
Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu informuje, iż w 2021 roku nie przewiduje się możliwości finansowania poniższych form wsparcia:
- bon stażowy,
- bon szkoleniowy,
- bon zatrudnieniowy,
- refundacji kosztów przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne i powrotu do miejsca zamieszkania,
- pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia,
- przygotowania zawodowego dorosłych,
- grantu na telepracę,
- świadczenia aktywizacyjnego,
- zwrotu kosztów zakwaterowania,
- zwrotu kosztów dojazdu do miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- refundacji składek ZUS dla osób do 30 roku życia,
- jednorazowa refundacja kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
- finansowanie kosztów wynagradzania dla skierowanych bezrobotnych, opiekuna lub poszukującego pracy do spółdzielni socjalnej.
Elbląg, 25.01.2021 r.