|
Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu |
ZASADY REALIZACJI PROGRAMÓW RYNKU PRACY
PRZEZ POWIATOWY URZĄD PRACY W ELBLĄGU
W 2025 ROKU – zmiany w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 marca 2025 r.
o rynku pracy i służbach zatrudnienia
Poniższe zasady dotyczą realizacji form pomocy w ramach środków Funduszu Pracy oraz projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i skierowane są do bezrobotnych i poszukujących pracy zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy
w Elblągu oraz w Filii w Pasłęku a także do pracodawców z terenu działania Powiatowego Urzędu Pracy w Elblągu oraz Filii w Pasłęku.
Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu mając na uwadze zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy na pracowników będzie realizował usługi i instrumenty rynku pracy
w oparciu o:
- uzyskanie wysokiego poziomu efektywności zatrudnieniowej, poprzez skuteczną pomoc kończącą się zatrudnieniem lub samozatrudnieniem,
- współpracę z pracodawcami, w celu poprawienia jakości i efektów podejmowanych działań,
- zapewnienie równego dostępu do oferowanych form pomocy dla wszystkich osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy, z uwzględnieniem równości szans kobiet i mężczyzn oraz dostępności dla długotrwale bezrobotnych, powyżej 50 roku życia, osób o niskich kwalifikacjach i osób
z niepełnosprawnościami.
Dodatkowo Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu informuje:
- Osoby kierowane na poszczególne formy pomocy muszą spełniać warunki określone w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia dla poszczególnych form pomocy
a w przypadku projektów realizowanych w ramach środków EFS+ dodatkowo kryteria obowiązujące przy realizacji tych projektów. - Składane wnioski będą podlegały analizie pod względem efektywności zatrudnieniowej. Preferowane będą wnioski od Pracodawców gwarantujące zatrudnienie po danej formie pomocy.
- Urząd zastrzega sobie prawo do niezawierania umów z wnioskodawcami, którzy nie wywiązywali się z warunków umów zawartych w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku.
- Aktualne dokumenty związane z organizacją n/w form pomocy dostępne są w siedzibie PUP w Elblągu i na stronie internetowej Urzędu.
- Rozpatrzeniu będą podlegały tylko wnioski wypełnione na obowiązującym druku Urzędu.
FORMY POMOCY DLA BEZROBOTNYCH
- Szkolenia
W 2025 roku będą finansowane szkolenia indywidualne, z uwzględnieniem kwalifikacji i umiejętności zawodowych, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy.
Na szkolenia indywidualne kierowani będą bezrobotni, którzy:
- posiadają deklarację zatrudnienia po ukończeniu szkolenia na podstawie umowy o pracę na okres minimum 3 miesięcy,
- spełniają wymagania kwalifikacyjne określone w programie szkolenia,
- są objęte indywidualnym planem działania,
- w przypadku braku deklaracji zatrudnienia pod warunkiem uzyskania zgody Dyrektora PUP i pozytywnej opinii doradcy klienta.
Przewiduje się przeszkolenie 49 bezrobotnych.
Przyjmowanie wniosków na szkolenie indywidualne odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
Koszt szkolenia w części finansowanej ze środków Funduszu Pracy nie może przekroczyć
300% przeciętnego wynagrodzenia.
- Środki na podjęcie działalności gospodarczej
W 2025 r. Urząd planuje uruchomić nabory wniosków dla 133 bezrobotnych.
Nabory wniosków o dofinansowanie będą prowadzone w terminach wyznaczonych i ogłoszonych przez PUP w Elblągu na stronie internetowej www.elblag.praca.gov.pl.
Szczegółowe warunki otrzymania środków określa Regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, który będzie opublikowany na stronie internetowej PUP w Elblągu w ogłoszeniu o rozpoczęciu naboru wniosków.
Wysokość udzielonej dotacji nie może być wyższa niż 6-krotnośc przeciętnego wynagrodzenia.
- Bon na zasiedlenie
Wniosek o przyznanie bonu mogą składać osoby zarejestrowane jako bezrobotne
w Powiatowym Urzędzie Pracy w Elblągu oraz Filii w Pasłęku, które:
- uprawdopodobnią zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub podjęcie działalności gospodarczej, poza miejscem dotychczasowego zamieszkania (odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania musi wynosić co najmniej 80 km lub łączny najkrótszy czas dotarcia w obie strony środkami transportu zbiorowego przekroczy
3 godziny dziennie), - przedstawią zabezpieczenie otrzymanych środków w formie poręczenia.
Wysokość udzielonego bonu nie może być wyższa niż 200% przeciętnego wynagrodzenia.
Urząd planował przyznanie 6 bonów. Wskazany limit został już wyczerpany.
- Zwrot kosztów przejazdu
W 2025 roku będą refundowane koszty dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia i stażu w przypadku, gdy bezrobotny skierowana na staż lub szkolenie złoży w Urzędzie stosowny wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.
Organizacja tej formy wsparcia realizowana będzie w oparciu o obowiązujący „Regulamin w sprawie przyznawania i dokonywania zwrotu kosztów przejazdu przez Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu”, który będzie opublikowany na stronie internetowej PUP w Elblągu oraz zawartą umowę o refundację kosztów dojazdu.
Zwrot kosztów dojazdu będzie realizowany w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
- Refundacja kosztów opieki nad dzieckiem
Od 01.06.2025 r. roku będą refundowane koszty opieki nad dzieckiem nad dzieckiem do 7. roku życia, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego - do 18. roku życia na wniosek bezrobotnego skierowanego na staż lub szkolenie. Refundacja przysługuje w okresie odbywania stażu lub szkolenia od dnia rozpoczęcia stażu/szkolenia lub od dnia złożenia wniosku (jeżeli zostanie złożony później niż dzień rozpoczęcia stażu/szkolenia).
Refundacja kosztów opieki dokonywana będzie w oparciu o zawartą umowę o refundację kosztów opieki.
Refundacja kosztów opieki będzie realizowana w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
VI. Finansowanie studiów podyplomowych
Od 01.06.2025 r. finansowanie kosztu studiów podyplomowego może być realizowane tylko w formie bonu szkoleniowego. PUP w Elblągu nie przeznaczył środków finansowych na realizację takiej formy pomocy w 2025.
VII. Finansowanie kosztów egzaminów i licencji
Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu planuje w 2025 r. według potrzeb na wniosek bezrobotnego sfinansować do wysokości przeciętnego wynagrodzenia, koszty egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu, pod warunkiem uzasadnienia celowości sfinansowania takich kosztów.
FORMY POMOCY DLA PRACODAWCÓW
VIII. Organizacja staży
Organizatorem stażu może być:
- pracodawca,
- przedsiębiorca niezatrudniający pracowników,
- podmiot ekonomii społecznej, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, lub jednostka tworząca podmiot ekonomii społecznej, o którym mowa w art. 2 pkt 5 lit. b lub c tej ustawy;
- rolnicza spółdzielnia produkcyjna;
- pełnoletnia osoba fizyczna, nieposiadająca statusu bezrobotnego, zamieszkująca
i prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym lub prowadząca dział specjalny produkcji rolnej, o którym mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Preferowane będą wnioski pracodawców, którzy:
- wywiązali się z deklaracji zatrudnienia osób bezrobotnych po odbyciu u nich stażu
w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
- gwarantują zatrudnienie niezwłocznie po zakończonym stażu na okres co najmniej
3 miesięcy w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy,
- prowadzą działalność gospodarczą przez okres minimum 6 miesięcy.
Urząd może odmówić organizacji stażu w przypadku gdy:
a) miejsce odbywania stażu jest tożsame z adresem zamieszkania wnioskodawcy/osoby bezrobotnej lub jest na targowisku miejskim,
b) osoba bezrobotna posiada co najmniej 3 miesięczne doświadczenie w zawodzie wskazanym przez organizatora stażu,
c) osoba bezrobotna zamieszkuje pod tym samym adresem co organizator stażu,
d) miejsce odbywania stażu jest poza terenem objętym działaniem PUP w Elblągu,
e) osoby kierowane na staż są członkami najbliższej rodziny organizatora stażu lub powinowatymi w linii prostej.
Na staże kierowani będą bezrobotni wymagający wsparcia, spełniający kryteria określone przez pracodawcę, które zostaną zweryfikowane przez doradcę do spraw zatrudnienia pod kątem celowości i zasadności kierowania na staż.
Przewiduje się skierowanie na staż 299 bezrobotnych.
Staże będą organizowane na okres od 3 do 5 miesięcy.
Przyjmowanie wniosków o organizację stażu odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
Organizator stażu przed rozpoczęciem stażu ma obowiązek skierowania bezrobotnego na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy i do pokrycia kosztów tych badań oraz w dniu rozpoczęcia stażu przeprowadzenia dla bezrobotnego szkolenia BHP.
W przypadku niewywiązania się z deklaracji zatrudnienia organizator stażu zobowiązany będzie do zapłacenia kary umownej w wysokości 9.332,00 zł.
IX. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego
W 2025 r. o refundację może ubiegać się przedsiębiorca, który funkcjonuje na rynku co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz spełnia warunki do udzielenia pomocy de minimis.
W okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku przedsiębiorca nie może zmniejszyć wymiaru czasu pracy pracownika lub rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem w drodze wypowiedzenia bądź na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników.
Planuje się udzielenie wyposażenie stanowisk pracy dla 94 bezrobotnych.
Nabory wniosków o dofinansowanie będą prowadzone w terminach wyznaczonych
i ogłoszonych przez PUP w Elblągu na stronie internetowej www.elblag.praca.gov.pl.
Szczegółowe warunki otrzymania takich środków określa Regulamin przyznawania refundacji kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy, który będzie opublikowany na stronie internetowej PUP w Elblągu w ogłoszeniu o rozpoczęciu naboru wniosków.
Wysokość udzielonej refundacji nie może być wyższa niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.
X. Prace interwencyjne
Organizatorem prac interwencyjnych może być pracodawca lub jednoosobowy podmiot gospodarczy. Preferowani będą wnioskodawcy prowadzący działalność gospodarczą przez okres minimum 6 miesięcy.
Na prace interwencyjne nie może zostać skierowany bezrobotny, który w okresie ostatnich 90 dni był zatrudniony w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych u danego pracodawcy.
PUP może odmówić skierowania na tworzone miejsce pracy w ramach prac interwencyjnych osobie, która:
- jest współmałżonkiem, zstępnym, wstępnym w linii prostej w pierwszym stopniu pokrewieństwa wnioskodawcy,
- zamieszkuje pod tym samym adresem co wnioskodawca (lub pod którym znajduje się firma wnioskodawcy).
Prace interwencyjne mogą być organizowane w przypadku, gdy pracodawca spełnia łącznie następujące warunki:
- osoby reprezentujące podmiot ubiegający się o organizację prac interwencyjnych lub osoby nim zarządzające w okresie ostatnich 2 lat nie były prawomocnie skazane
za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu
i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2025 r. poz. 383), przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz. 628, z późn. zm.15) lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego; - na dzień złożenia wniosku nie zalega z wypłacaniem w terminie wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- na dzień złożenia wniosku nie zalega z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne;
- na dzień złożenia wniosku nie zalega z opłacaniem innych danin publicznych;
- w przypadku beneficjentów pomocy dodatkowo istnieje konieczność spełnienia warunków dopuszczalności udzielenia pomocy de minimis, o której mowa w art. 138 ust. 8 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620).
Preferowane będą wnioski pracodawców, którzy gwarantują zatrudnienie na okres co najmniej 12 miesięcy (okres ten obejmuje okres refundacji części wynagrodzenia wraz ze składką ZUS od tego wynagrodzenia) .
Udzielana pomoc jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Maksymalny okres refundacji w bieżącym roku wynosi 6 miesięcy.
W 2025 roku w ramach prac interwencyjnych planuje się skierowanie 67 bezrobotnych.
Przyjmowanie wniosków o organizację prac interwencyjnych odbywać się będzie w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
XI. Roboty publiczne
Organizatorem robót publicznych może być gmina, organizacja pozarządowa zajmująca się problematyką w zakresie ochrony środowiska, kultury, oświaty itp.
W 2025 roku w ramach robót publicznych planuje się skierowanie 14 osób bezrobotnych.
Na dzień 01.06.2025 r. limit środków przeznaczonych na ten cel został już wyczerpany.
XII. Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
O dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego mogą występować pracodawcy, czyli osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna (chociażby nie posiadała osobowości pranej), jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika.
Udzielana pomoc będzie przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Środki KFS można przeznaczyć na następujące działania:
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
W zależności od wielkości pracodawcy dofinansowanie wypłacane będzie:
- do 100% kosztów kształcenia ustawicznego – jeśli wnioskodawca jest mikroprzedsiębiorcą,
- do 80% kosztów kształcenia ustawicznego dla pozostałych pracodawców.
nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
W 2025 roku Minister właściwy ds. pracy ustalił następujące priorytety wydatkowania środków KFS:
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
- Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
- Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
- Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
- Rozwój umiejętności cyfrowych.
- Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
14. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianie w firmach work-life balance – priorytet dodany w kwietniu 2025 r.
Planuje się sfinansowanie kształcenia ustawicznego dla 279 osób.
Rada Rynku Pracy zdefiniowała następujące priorytety wydatkowania tzw. rezerwy środków KFS w 2025 roku:
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób po 50 roku życia.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z niskim wykształceniem.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w obszarach/branżach, które powiatowe urzędy pracy określą na podstawie wybranych przez siebie dokumentów strategicznych, analiz czy planów rozwoju jako istotne dla danego powiatu czy województwa.
Planuje się sfinansowanie kształcenia ustawicznego dla 400 osób.
Nabory wniosków o dofinansowanie będą prowadzone w terminach wyznaczonych i ogłoszonych przez PUP w Elblągu na stronie internetowej www.elblag.praca.gov.pl.
Ocena wniosków nastąpi w oparciu o Regulamin przyznawania środków
z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników oraz pracodawców przez Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu w 2025 roku, który zostanie opublikowany wraz z ogłoszeniem o naborze przyjmowania wniosków.
Zmiany w zakresie realizacji dofinansowania kosztów kształcenia ustawicznego
na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia nastąpią dopiero od 01.01.2026 r.
XIII. Dofinansowanie kosztów zatrudnienia w DPS
Dofinansowanie wypłacane jest podmiotowi prowadzącemu dom pomocy społecznej lub jednostce organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zatrudniającym skierowanych bezrobotnych lub poszukujących pracy w domu pomocy społecznej albo w jednostce organizacyjnej WRiPZ, przez okres do 12 miesięcy, część albo całość kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej w umowie, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Szczegółowe warunki otrzymania powyższych środków określają Zasady realizacji zwrotu kosztów podmiotowi prowadzącemu dom pomocy społecznej lub jednostce organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej za zatrudnienie bezrobotnego /poszukującego pracy
W 2025 roku planuje się dofinansowanie do zatrudnienia dla 10 bezrobotnych przez okres do 6 miesięcy.
Na dzień 01.06.2025 limit środków przeznaczonych na ten cel został wyczerpany.
XIV. Prace społecznie użyteczne
W 2025 r. Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu planuje skierować 40 bezrobotnych bez prawa do zasiłku, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, do odbycia prac społecznie użytecznych w wymiarze do 10 godzin w tygodniu na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Bezrobotnemu przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 12,20 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych, zaś urząd refunduje organizatorowi prac społecznie użytecznych do 60% minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu.
ZAWIESZONE FORMY WSPARCIA
W 2025 roku PUP w Elblągu nie przewiduje możliwości finansowania poniższych form wsparcia:
- bon stażowy,
- bon szkoleniowy,
- bon zatrudnieniowy,
- finansowanie stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki,
- refundacja kosztów przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne i powrotu do miejsca zamieszkania,
- refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 bezrobotnym, którzy podejmą zatrudnienie lub inną pracę zarobkową,
- pożyczka na sfinansowanie kosztów szkolenia,
- przygotowanie zawodowe dorosłych,
- grant na telepracę,
- świadczenie aktywizacyjne,
- zwrot kosztów zakwaterowania,
- zwrot kosztów dojazdu do miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- refundacja składek ZUS dla osób do 30 roku życia,
- jednorazowa refundacja kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
- finansowanie kosztów wynagradzania dla skierowanych bezrobotnych, opiekuna lub poszukującego pracy do spółdzielni socjalnej,
- dofinansowanie do zatrudnienia skierowanych osób bezrobotnych powyżej 50 roku życia.
Elbląg, 02.06.2025 r.